Inferno

Olga123

Slávny symbológ Robert Langdon ktorého stvoril vo svojích dielach spisovateľ Dan Brown zažíva už svoje štvrté dobrodružstvo. Tentokrát pod názvom Inferno. Aj keď sa to mnohým čitateľom nezdá veľa, ale Da Vinciho kód je jedným z najväčších bestsellerov za posledné roky.

O čo vlastne ide?

Najnovší Brownov román sa z veľkej časti odohráva vo Florencii v meste ktoré je preslávené známymi umelcami hlavne z obdobia renesancie. Už tradične tu ide o osud celého ľudstva. Šialený vedec Betrand Zobrist vyhlásil že ľudstvo je premnožené a ak v krátkej dobe nedôjde k radikálnemu zníženiu stavov tak dôjde k jeho zániku. Preto vyvinul vírus, ktorý sa má postarať o zníženie populácie a následne spáchal samovraždu. A tu je jedinečná zvláštnosť tohto thrilleru a to tá že tu nemáme zloducha tak ako sme na to v týchto dielach tradične zvyknutí.

Spomalenie tempa

Zo začiatku sa odohráva ako už vždy zbesilý závod o čas. Langdon uteká s pôvabnou ženou po boku a v pätách má zabijakov, policajtov a florentské holuby. Ale náhle sa všetko upokojí a zo zbesilého závodu o čas sa rázom stáva kľudná prechádzka, pri ktorej sa Langdon mení na psychoterapeuta a čitateľ má problém pochopiť čo ho vlastne k tomu vedie.

Niekoľko závažných chýb

Langdonové dobrodrúžstva sú v podstate o troch ilúziach. Prvá: Langdon je alfa vedec. Druhá: dostáva nás do zákulisia dejín a to nielen vrámci konšpiračných teórií. Tretia: vieme, že väčšina toho čo Brown napísal je hlúposť, ale veríme že nás vie tak oklamať že si to ani nevšimneme. Dôkladne vyberie čo upraví, zveličí alebo zamlčí. A práve tu sa vyskytuje najviac chýb. Prvá je tá že aj odpočinková literatúra musí mať niejakú vnútornú logiku. táto logika však nesmie byť, že postaví sú hlupáci a čitateľ to zoberie ako hotovú vec. Druhá je tá, že toto dielo sa stratilo v histórií. Ako napríklad, že benátsky dóža priniesol dobytím Konštantinopolu veľkú slávu rímskej ríši alebo že Hagia Sofia bola založená roku 360 ako aj to že na jednej strane sú dva dátumi dobytia hlavného mesta byzatskej ríše. To sú proste chyby, ktoré by sa nemali v žiadnom prípade diať.

Záver

Novínka od Dana Browna je dobrá ako odychové čítanie a odporúčam to aj ostatným ktorých takáto literatúra zaujíma. Len keby tam bolo menej dosť závažných chýb.

2016-03-10 22:37:12